Kilka słów czym jest Usul - al - fiqh
Niejako przez historyczne wykształcenie moje
zainteresowania zaczęły krążyć wokół dziedziny islamskiej nauki usul – al – fiqh, czyli badań i
krytycznej analizy źródeł w prawodawstwie islamskim.
W Qur’anie rozróżniamy cztery rodzaje regulacji
źródłowych (Abd Al – Wahhab Hallaf)
1. Zasady ogólne (adillah ijamalliya wa – al - qawaid)
2. Rozwiązywanie konfliktów i rozbieżności (ta’ adal wa tarjeeh)
3. Ustalenie przyjmowania zasad (idżtihad wa taqlid)
4. Prawo islamskie (hukm Shari)
1. Zasady ogólne (adillah ijamalliya wa – al - qawaid)
2. Rozwiązywanie konfliktów i rozbieżności (ta’ adal wa tarjeeh)
3. Ustalenie przyjmowania zasad (idżtihad wa taqlid)
4. Prawo islamskie (hukm Shari)
Mamy więc doczynienia z regulacjami pryncypialnymi
(zasadniczymi), dotyczącymi szeroko rozumianej moralności oraz praktycznymi.
Regulacje zasadnicze obejmujął wymagania, które obowiązują każdą wierzącą osobę
– wiara w jednego Boga, Jego Aniołów, Księgi, posłańców i Dzień Sądu
Ostatecznego. Wymagane jest praktykowanie przez muzułmanów obowiązującego
systemu moralnego. Regulacje związane z praktyka religijną dotyczą wszystkich
czynów muzułmanina takich jak: mowa i uczynki.
Ponieważ Qur’an jest zawsze traktowany jako główne źródło
prawa w islamie (alhamdulillah) więc
wiedza zawarta w Nim jest przyczynął do regulacji z zakresu usul – al – fiqh. Tworzeniem tych
regulacji zajmują się badacze al – fiqh’u
J
Dzięki czterem szkołom (Shafi’i, Hanafi, Maliki i Hanbali) drzwi do interpretacji idżtihadu zostały zamknięte – uznajać,
że ijma (zgoda) została osiągnięta we
wszystkich niezbędnych kwestiach prawnych (różnice między szkołami występują
tylko na plaszczyźnie interpretacji).
Dla nas bardzo ważne jest, byśmy w życiu codziennym
wystrzegali się przesady i nadgorliwości w naszej religii. Abyśmy w sercach
zawsze mieli żywe przestrogi na ten temat naszego Proroka (Pokój z Nim) – in szaa Allah
Imam
Ahmad relacjonował za Ibn’ Abbasem wypowiedź Proroka (Pokój z Nim): „Wystrzegajcie
się przesady (al – guluww) w religii, bo zaiste ci, którzy byli przed wami
zbłądzili przez przesadę w religii (Ahmad, Musand al – imam Ahmad). Ibn Taymiya
uważał, że słowa: „wystrzegajcie się przesady w religii” jest ogólnym nakazem i
dotyczy wszelkich rodzajów przesady, czy to w zasadach, czy w czynach (Ibn
Taymiya Iqtida as – sirata al – mustaqim muhalafa ashab al –gahim, Kair 1950).
Komentarze
Prześlij komentarz