Przeżyć święta i nie zwariować! :)






Przez wiele lat nie musiałam mierzyć się z tematyką chrześcijańskich świąt. Moja mama (będąca katoliczką) spędzała święta z siostrą, co było dla nas ogromnym ułatwieniem (alhamdulillah). Bóg jednak lubi nas testować, więc w tym roku przyjazd mamy wypadł w grudniu. Od samego początku próbowałam podejść do problemu zadaniowo oraz znaleźć jedność dla całej naszej rodziny. Miałam na względzie, że moja mama spędza z nami Eid, angażuje się w jego przygotowania i obdarowuje nas prezentami. Wiedząc, że w czasie jej świąt będzie z nami starałam się w nich uczestniczyć na tyle, ile jest to dozwolone w islamie. W prawodawstwie islamskim nie jest grzechem samo przebywanie w tym czasie z chrześcijanami. Oczywiście jeśli nie wiąże się to z intencją świętowania. W moich relacjach z mamą nie mam problemu z wypracowaniem kompromisu, każda z nas bez problemu idzie na ustępstwa (alhamdulillah). Dlatego udało się nam spędzić ten świąteczny czas w miłej atmosferze :) 


Przygotowania 


Moją "opowieść świąteczną" zacznę od najważniejszego, że nie muszę patrzeć na te święta w religijnym znaczeniu (alhamdulillah). Być może dlatego jest mi łatwiej wyłamać się z tradycji, które nie zawsze są dobre. Jest to dla mnie (wyjątkowa w tym roku) okazja do zobaczenia mamy. 
W naszych przygotowaniach nie zadręczałyśmy się staniem w kuchni godzinami ani polowaniem na prezenty (prezent dostała od nas tylko Babcia). Ani tym bardziej porządkami. Wskoczyliśmy w wygodne dresowe ubrania i tyle! :) 
Nie brałam nawet po uwagę ubierania choinki, ale chciałam zrobić mamie niespodziankę. Mała dekoracja z kwiatów na parapecie w kuchni bardzo jej przypadła do gustu :) 
Babcia bardzo chciała zobaczyć jak Xmas obchodzone jest w Anglii, dlatego wybraliśmy się do większych sklepów na rekonesans! Mama kupiła trochę angielskich speciałów m.in. Christmas pudding. Dzieci były zachwycone możliwością zabawy w sztucznym śniegu w Poplar Arcade :) Jak się nie ma co się lubi, to się lubi, co się ma! Mimo wszystko, nie tracę nadziei na białą zimę w tym roku (in szaa Allah). 



Nawet w sztucznym śniegu zabawa jest super! 


:)


Zasypana Little Lady! :D


:)


Prezes chciał zabrać choinkę do naszego ogrodu :D


Zabawa w "robienie" anioła :)


Mam nadzieje, że tej zimy nie będziemy mieć tylko takiego bałwana! (in szaa Allah)


:)


Babcia z elfem na "śniegu" :)


Wygłupy! 


Bitwa na śnieżki :)


Prezes miał okazję bawić się dwa razy w śnieżnej krainie (alhamdulillah)


Winter Wonderland 


:)


Polar Bear :)


Wszystko było bardzo ciekawe! :)


:)


Bambi :)


Solihull 


Od kuzyna męża dostaliśmy takie niesamowite zdjęcie z Nowego Jorku :) 


:)


Mojej mamie bardzo podobał się londyńska stylistyka restauracji "The Ivy" :)


:)


Babcia w świątecznym nastroju w drodze na kawusie :D


:)


Kiedy piłyśmy kawę, to synek znalazł sobię zajęcie! :D


Tradycyjne świąteczne ciasto w Anglii :)


Uwielbiam angielskie poczucie humoru! 


Babcia wybrała dla siebie "Christmas Pudding" :)


Kwiatki dla Babci :)


Little Lady wybrała Poinsecję :)


Babci bardzo podobała się nasza skromna dekoracja w kuchni :)


Takie motto nam teraz potrzebne! 




"Wigilia" 


Dla mojej mamy wieczerza wigilijna to bardzo ważne wydarzenie, które w tym roku przyszło jej spędzić w najbliższej muzułmańskiej rodzinie. Nie chciałam żeby mama czuła się samotna i zagubiona. Udało nam się wypracować kompromis. Przygotowałam kolację, która dla nas była zwykłym posiłkiem, a dla mamy okazją do świętowania. Na stole oprócz dań typowych dla tego czasu pojawiło się również biryani z kurczakiem :) Nie byliśmy więc zmuszeni trzymania się chrześcijańskiej tradycji. Okazało się również, że można bardzo miło spędzić czas nie śpiewając i nie słuchając kolęd. W tej chwili uratowało nas angielskie otoczenie, gdzie u sąsiadów w Christmas Eve słychać było tylko głos Mariah Cary i jej piosenkę "All I Want for Christmas Is You". Sąsiedzi z naprzeciwka wiedząc, że mamy gościa wpadli z życzeniami. W ten sposób mama miała okazję wykazać się znajomością języka angielskiego, a w domu zrobiła się luźniejsza atmosfera. Moja mama wie, że zawsze dobrze jej życzę z całego serca, nie tylko w tym jednym dniu. 
W drugi świąteczny dzień mamy w planach spacer po parku, oglądanie starych dobrych filmowych klasyków i dojadanie smakołyków. Zwyczajny, niezwyczajny dzień. Widząc mamę kilka razy w roku, to w sumie każdy jej przyjazd jest dla nas świętem!
Zapewne pojawią się głosy, że jakiekolwiek uczestniczenie w świętach i spotkania w tym czasie z rodziną są zabronione (haram). Myślę, że większość fatw na portalu islamqa będzie w tym nurcie. Dlatego polecam wam ostatni wykład Muftiego Menka, który doskonale odpowiada na wątpliwości osób takich jak ja - mających chrześcijańską rodzinę. Większość uczonych z Arabii Saudyjskiej ogłasza fatwy patrząc tylko z punktu widzenia swojej kultury i kraju, co zupełnie nie odpowiada rzeczywistości w Europie. Nie zapominajmy, że islam jest religią środka i nie ma na celu utrudniać ludziom życia (alhamdulillah). 






Nie ma lepszej książki na ten czas! :)


Jedna z moich ulubionych sentencji :)


:)


Nie domowe, ale bardzo dobre uszka z grzybami przyleciały do mnie z Polski :)


Barszcz z uszkami, którym zajadam się już od połowy grudnia :)


Moje dwie ulubione rzeczy z Polski - babka piaskowa i zielona herbata od "Five O'Clock" 


:)


Reindeer Cake 


Mince pies :)


Jesteśmy z mamą ogromnymi fankami jogurtów, a ten okazał się hitem! :D


Wielkie ptaszysko w piekarniku :P


Ulubiony kompot z suszu :)


Kawusia z mamą to już świętowanie! (alhamdulillah)


Mój najlepszy zestaw "świąteczny"! :D


Pełen relaks! 


Babcia w świątecznym wydaniu! :D


Podczas wieczornych spacerów Babcia miała okazję zobaczyć jak się dekoruję domu na Xmas w Anglii 




Prezenty 

Nie chcieliśmy sprawiać pozorów celebrowania tego czasu, dlatego nie daliśmy prezentu Babci w tym szczególnego dniu (wigilii). Nasz drobny podarek córki wręczyły mojej mamie dzień wcześniej. Babcia była bardzo szczęśliwa i wzruszona czyli dokładnie to, o co nam chodziło! :) Moje dzieci wiedzą, że jedyne prezenty wręczane w świątecznym dniu mogą dostać w Eid (in szaa Allah). 



Album na zdjęcia to nie tylko prezent, ale również pamiątka :)


Mała rzecz, która potrafi sprawić ogromną radość :)


:)


Na początkach wyprzedaży kupiłam kolejną dekorację na ramadan, która przypomina wspaniałe wakacje w Kerali :)



Mała S bardzo chciała pokazać Babci jak wygląda modlitwa w islamie. W tym celu przydała się prosta zabawa z art&craft. Jak widzicie u nas pełna multikulturowość. Jedne święta nie przeszkadzają w zdobywania wiedzy o innej religii. Na podsumowanie słowa Little Lady: "Babciu ty chodzisz do kościoła, a ja chodzę do meczetu. Najważniejsz jest jednak, że Kocham Ciebie, a ty mnie!" (alhamdulillah). 



Nawet zwyczajne rysowanie z Babcia to super spędzony czas (alhamdulillah)


Gotowe do pracy! :)


Pomagałam z Babcią wyciąć córkom nasze muzułmańskie ludziki :)


:)


Gotowe! 



Komentarze

  1. Wlasnie za taka postawe bardzo cie szanuje ❤️

    OdpowiedzUsuń
  2. My jestesmy teraz u moich rodzicow w Polsce. Jazak Allah Khair za ten wpis! 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wa jazaki Allahu kheiran! Bawcie się dobrze! 😘

      Usuń
  3. Jako konwertyci powinnismy dobrze traktowac naszych rodzicow i rodziny. Swietny wyklad Muftiego Menka <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Super ze masz takie dobre relacje z mama i tyle dla niej robisz 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja mama zawsze mnie wspierała ❤️ Nawet nie zliczę ile przygotowała dla mnie iftarów (alhamdulillah). Czułam się zobowiązana, żeby w tym szczególnym czasie dla mamy nie czuła się samotna będąc w moim domu. Mam nadzieję, że się udało! (In szaa Allah) 😊

      Usuń
  5. O! jaki ciekawy wpis, okazuję się, że zawsze i wszędzie można stworzyć sobie świąteczny nastrój nawet jeśli się spedzą święta z muzułmanami ❤️ To „coś” nosimy w sobie 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tolerancja i kompromis są najważniejsze 😊 Bez tego nie może funkcjonować żadna multikulturowa rodzina 😍

      Usuń
  6. Moje dzieciaki brały udział w polskich jasełkach zorganizowanych w Alanyi 😊 W Turcji chrześcijanie nie mają żadnych problemów z praktykowaniem swoich świąt ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Turcja zawsze była tolerancyjnym krajem (alhamdulillah) ❤️🇹🇷

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Dziękuję Panie Jacku 😊Przekaże mamie życzenia! 🥰

      Usuń
  8. Swietny pomysl na prezent z albumem na zdjecia 🤓

    OdpowiedzUsuń
  9. Madra i dobra z ciebie córka ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barak Allahu feeki ❤️ Taka dobra to nie jestem! 😉 Dzieci powinny zawsze troszczyć się o rodziców (in szaa Allah)

      Usuń
  10. Gdzie kupilas te jogurty, bardzo chcialaby sprobowac, one sa halal?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jogurty dostępne w Aldim wersja dla wegetarian 😊

      Usuń
  11. it's good to spend time with family <3

    OdpowiedzUsuń
  12. May Allah keeps you and your family safe :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo się cieszę, że znalazłam Siostry bloga 😍 Dużo w nim ciekawych rzeczy 🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barak Allahu feeki ❤️ Zachęcam do czytania! In szaa Allah 😊

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty