Co w sercu to na języku, czyli islamskie zwroty :)






Jedna z czytelniczek zwróciła mi uwagę, że nie wyszycy odwiedzający bloga (szczególnie niemuzułmanie) rozumieją islamskie (arabskie) słowa. Ponieważ pojawiają się w każdym moim poście postanowiłam je wyjaśnić dla lepszego zrozumienia tekstów :)  Jest mi niezmiernie miło że są osoby, które tak często zaglądają na stronę. Podsuwając tak ciekawe zagadnienia do przemyślenia – alhamdulillah! :D

Pierwszym chyba najczęściej pojawiającym się zwrotem jest – in szaa Allah – który tłumaczyć można – „Jak Bóg da”. Używając go mam na myśli, że wszystko zależy od Allaha (Boga) jednak ja postaram się o to, co możliwe ode mnie. Przykładowo obiecuję, że popołudniu zajmę się dziećmi przyjaciółki i zrobię wszytsko żeby się z tej obietnicy wywiązać. Moje jest 50%, a reszta u Boga ;)

Kolejnym bardzo często używanym słowem jest – masha Allah – Oznaczające, że każde dobro pochodzi od Allaha (Boga). Wyrażenie to wypowiadam, gdy mi się coś podoba :) Chroni ono także przed „złym okiem”.

Następnym zwrotem, które wiele razy dziennie gości na moich ustach jest – alhamdulillah – Dzięki Bogu. Słowo podziękowania dla naszego Swtórcy za wszystko, co nas spotyka w naszej codzienności. Nie tylko za te dobre rzeczy, ale także te które uważamy za złe, czy wprawiające nas w smutek.

Allahumma!, czyli nasze polskie "O Boże!" :)

Gdy jestem zdumiona, zaskoczona często mówię - Subhana Allah – można to tłumaczyć jako „Chwała Bogu Jedynemu”. Jak widać  zwrot nam Polakom dobrze znany ;)

Chyba najbardziej rozpoznawalnym wyrażeniem jest - As salam alaikum – islamskie (muzułmańskie) powitanie znaczące tyle co - „Pokój z wami”.

Astaghfirullah – „Niech Bóg mi wybaczy!” Używam gdy obawiam się, że zrobiłam coś złego sprzecznego z wartościami islamu.

Bismillah – W imię Boga – Słowo które towarzyszy mi praktycznie przed każdą wykonywaną czynnością. Najczęściej przed jedzeniem, zakładaniem ubrania, recytacją Qur’anu.  

Barakallahu fik - to nic innego jak „Niech Bóg cię błogosławi”.

Oczywiście są to tylko niektóre z islamskich zwrotów. Jednak używane są one najczęściej, przez praktycznie każdego muzułmanina :) 

Komentarze

Popularne posty